Autor článku
Martin Prokop
Chcete optimalizovať výkon vášho skladu? Zvýšiť jeho efektivitu o 10 – 18 % už v prvom roku? Pomôžeme vám. Problematike riadenia skladu sa úspešne venujeme už 20 rokov.
Význam skladov v dnešnej turbulentnej dobe stále rastie. Stojí za tým predovšetkým nevyvážený priebeh dopytu, vysoké prepravné náklady z výrobných krajín a mnohokrát aj výpadky dodávateľského reťazca. Preto je jednou z častých požiadaviek na sklady zvýšenie ich výkonu. Napríklad implementáciou výkonného informačného systému.
Implementácia informačného systému pre riadenie skladu však sama o sebe často nepomôže. Musí byť opretá o jasnú víziu zadávateľa a skúsenosti tímu na strane implementačného partnera. Nás teší, že o svojich projektoch môžeme povedať, že sa nám darí. Dokonca už 20 rokov.
Doložiť priamu väzbu medzi nárastom výkonu skladu a implementáciou systému jeho riadenia je často zložité. Niekedy to dokonca ani nie je možné, pretože údaje o doterajšej výkonnosti neexistujú.
Čo ale vysledovať je možné, je vývoj výkonnosti skladu po implementácii systému v nasledujúcich obdobiach.
Na dlhodobý výkon skladu má vplyv množstvo vonkajších faktorov. Ich vplyv môže sťažovať správne vyhodnotenie dát o výkonnosti skladu. K týmto faktorom patria výkyvy dopytu, výpadky v dodávateľskom reťazci, covid-faktor a ďalšie vplyvy.
Aby sme eliminovali vplyv vonkajších faktorov na hodnotenie zmeny výkonu, hodnotíme zmenu výkonu podľa iného kľúča. Pri posudzovaní efektivity sme sa zamerali na strednodobé výkonové ukazovatele.
K akým záverom sme dospeli, keď sme vyhodnotili výsledky pri štrnástich skladoch, v ktorých sme implementovali systém riadenia, naprieč rôznymi odvetviami?
K typickým výsledkom patria tieto:
Vysoký výkon skladov zaisťujeme najmä štyrmi spôsobmi:
Ako postupujeme?
Pri nových skladoch sa pri implementácii skladového systému snažíme správne si poradiť s vhodným rozvrhnutím pracovnej plochy skladu. Významné zmeny layoutu v prospech procesov je však možné vykonať aj pri už existujúcich skladoch. Často sa tak deje práve v súvislosti so zavádzanými procesnými zmenami.
Rýchlo- a pomaloobrátkový tovar dokážeme priebežne dynamicky predisponovávať medzi rôznymi časťami skladu (napr. poschodiami mezanínového skladu). Celú štruktúru skladových miest popisujeme v súradnicovom systéme XYZ, definujeme prejazdné trasy medzi regálmi a halami.
Na tomto základe potom dokážeme ľahko spočítať čas, ktorý trvá pohyb medzi akýmikoľvek dvoma miestami v sklade. To nám pomáha ako v určovaní najbližšej ďalšej práce pre skladníka, tak aj v presnej definícii pracovných noriem, ako je popísané ďalej.

Našou snahou je plánovať a riadiť väčšinu procesov, ktoré sa objavujú v dennom pláne výraznou mierou a spotrebúvajú veľkú personálnu kapacitu. Spravidla sú to procesy na príjme, uskladnení, pickingu, konsolidácii, balení a nakládke..
Na tieto procesy navrhujeme zavedenie systémovej alebo prípadne technologickej automatizácie (ako napr. goods-to-person systémy, automatické skladové systémy a pod.). Výrazný podiel na zvýšení efektivity skladníka môže ale mať aj ergonomické zjednodušenie krokov v aplikácii na mobilnom termináli.
Systémovou automatizáciou potom dokážeme napríklad pokryť pravidelnú aktualizáciu kmeňových dát artiklov, ich doplňované množstvo do vychystávacích pozícií, zónu z pohľadu obrátkovosti a pod..
Minoritné procesy sa naopak snažíme zjednodušiť, schematizovať, niekedy dokonca eliminovať. Napríklad celoročnú inventúru je možné výrazne skrátiť priebežnou inventúrou prázdneho skladového miesta pri pickingu posledného kusu, prípadne inventúrou nízkej zásoby (ľahko spočítateľného množstva).

Vďaka úplne automatickému prideľovaniu práce skladník nerozhoduje o tom, čo bude robiť za prácu. To za neho rozhoduje systém, so zohľadnením:
Pre každý jednotlivý front dokážeme definovať váhy týchto a ďalších kritérií, ktoré sa použijú na výpočet výslednej hodnoty celkového kritéria. Na základe tejto výslednej hodnoty potom pridelíme skladníkovi optimálnu skladovú zákazku. Po jej dokončení sa proces automatického pridelenia opakuje.
Systém teda neustále stráži dodržiavanie plánovaných termínov. Pracuje pri tom s dostupnými zdrojmi a optimálne vyťažuje manipulačnú techniku. V neposlednom rade optimalizujeme prejazdy s prázdnou medzi jednotlivými skladovými zákazkami a obmedzujeme tak neefektívne vynaložený čas a kapacitu..
Za nárastom efektivity často nestojí len zavedenie systému riadenia skladu a prideľovania práce. Nutnou podmienkou je tiež premyslený reporting a systém odmeňovania za odvedenú prácu. Ten musí stáť na definícii férových noriem pre všetky jednotlivé činnosti v sklade (vrátane pomocných, upratovacích a pod.).
Až vtedy, ak sú normy nastavené skutočne férovo, je skladník ochotný pripustiť, že je jeho výkon hodnotený správne a spravodlivo. Až potom bude systému automatického prideľovania práce plne dôverovať.Zo skúsenosti môžeme povedať, že už len samotné zavedenie takéhoto reportingu a noriem má pozitívny psychologický dopad, ktorý vedie k približne 20% nárastu efektivity.
Výsledné údaje o efektivite skladníkov vieme zobrazovať priamo v sklade, ideálne formou vhodných dashboardov alebo prehľadových tabúľ. Skladník vďaka tomu získa možnosť porovnávať svoju výkonnosť s kolegami – v reálnom čase. Prípadne môže priamo na mobilnom termináli vidieť vyčíslenie svojej efektivity az toho vyplývajúce odmeny.

Proces optimalizácie výkonu skladu nestojí iba na nasadení nových informačných technológií. Ruka v ruke s ním musia ísť ďalšie kroky, ktoré zásadne prispievajú k zefektívneniu všetkého, čo sa v riadenom sklade deje. Ak nechcete premárniť príležitosť na maximalizáciu výkonu zvereného skladového prostredia, spoľahnite sa na odborný tím, ktorý má so zvyšovaním výkonu skladov bohaté skúsenosti. Tím, ako je ten náš v Mibcone.
Zaujímajú vás podrobnosti o systémoch riadenia skladu a našich skúsenostiach so zvyšovaním výkonu? Kontaktujte nás – radi vám podáme pomocnú ruku.
Martin Prokop
Napíšte nám, s čím by sme vám mohli pomôcť a kedy by vám vyhovovalo danú tému prediskutovať. Radi sa vám ozveme späť.